zondag 14 september 2008

Moudougavou

Hai, net met Katrien weer even naar Mbarara gekomen om te internetten. Een heel gezellige rit, met 9 personen in de auto, 4 vooraan en 5 achteraan. Schakelen is zelfs geen probleem. Alles gaat nog goed hier. We zijn nu al twee weken met het veldwerk bezig en ik heb het grootste deel van het eerste studiegebied gedaan. De laatste 3 dagen ben ik zelfs bij het huisje gebleven en ben ik begonnen met mijn kaart te digitalizeren, een erg tijdrovend werkje. Het veldwerk zelf blijft nog altijd even tof en avontuurlijk: het weer zat mee de voorbije dagen (geen echte regenbuien meer), veel heuvels/bergen beklommen, de plaatselijke taal leren spreken (dat vinden ze hier geweldig), het eten steekt nog niet tegen, het vroege opstaan went, ... In ons dorp is er wel een quarantaine wegens voet-en klauwzeer. Gevolg: elke avond vis, vis en vis aangevuld met rijst, banaan, ... Soms eten we dan maar vlees tijdens de dag, want dat gebied valt buiten de quarantaine :)

Eigenlijk is het echt geweldig om elke ochtend met de moto door het landschap te rijden. Soms twijfel ik of het tranen van de snelheid of van geluk zijn ;) Ook met de gezondheid alles naar wens. Misschien de enige klacht is dat ik niet afval in Afrika, maar net in beperkte mate bijkom! Heel de tijd op de moto zitten heeft dus ook zijn nadelen en de borden zijn hier rijkelijk gevuld. Enkele dagen geleden nog een gefietst, en dat deed deugd! Al reed het vehikel niet zo soepel dan in Belgie, de berg ben ik toch maar mooi opgeraakt. Het gejuich van de mensen langs de straat helpte ook wel. Zowat elke avond speel ik hier voor het donker wordt ook een goed partijtje voetbal met zo'n 10 plaatselijke jongetjes. Die vinden het natuurlijk geweldig dat een blanke komt meedoen. Ik heb trouwens het gevoel dat er elke dag meer speler nijkomen. De eerste maand keek ik bijna dagelijks 1 of 2 afleveringen heroes. Wel, dat is hier wel anders. Nog maar 1tje in twee weken, meestal werken we te laat 's avonds of ben ik te moe.

Na volgend weekend gaan we waarschijnlijk naar Queen Elisabeth National Park, daar kijk ik wel naar uit (olifanten, buffels, nijlpaarden, leeuwen, ...). Een tripje naar de plaatselijke hot springs en 5 dagen Tanzania (Serengeti National Park) zijn verder ook nog een must.

Voila, nog zo'n 2 weken hier en dan naar het laatste studiegebied. Groeten!

PS: Moudougavou betekent zwarte, dat is de reply die ik soms geef wanneer ze me blanke noemen

1 opmerking:

Anoniem zei

hey steven,

uw onderzoek klinkt echt bangelijk, me de moto gaan rondcrossen en klapkes gaan maken me de mensen!

doe da daar nog goed en geniet van de daagjes vakantie binnekort!

x Yean